Що таке інклюзія?
Почнімо з самого поняття інклюзії
Інклюзивне навчання - система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників (Закон України "Про освіту" https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text )
В організації інклюзивного навчання наша школа керується Статею 20 Закону України "Про освіту" та Статетю 26 Закону України "Про повну загальну середню освіту" https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n1085 ).
Інклюзія в освіті:
- процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціумі. І насамперед тих, які мають фізичні чи ментальні порушення;
- процес реального включення осіб з інвалідністю в активне суспільне життя, що однаковою мірою необхідний для всіх членів суспільства.
Термін “інклюзія” з’явився через необхідність залучення людей з інвалідністю до суспільного життя. Він закріплений у Конвенції ООН про права людей з інвалідністю. Але інклюзії можуть потребувати не лише люди з інвалідністю, а й будь-яка людина в певних життєвих ситуаціях.
Мета інклюзії в освіті полягає у ліквідації соціальної ізольованості (виключення), що є наслідком негативного ставлення до поняття різноманітності.
Переваги інклюзивної освіти
Для дітей з особливими освітніми потребами:
– завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
– ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
– оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
– навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;
– у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
Основні поняття
Особа з особливими освітніми потребами (ООП) - це особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення права на освіту, сприяння розвитку особистості, поліпшення стану здоров’я та якості життя, підвищення рівня участі у житті громади
Індивідуальна програма розвитку (ІПР) - обов'язковий документ, який розробляється групою фахівців із обов'язковим залученням батьків, або осіб, які їх замінюють, з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання дитини з ООП. Вона містить загальну інформацію про учня, систему додаткових послуг, види необхідної адаптації та модифікації навчальних матеріалів, індивідуальну навчальну програму та за потреби індивідуальний навчальний план.
Індивідуальний навчальний план визначає перелік навчальних предметів, послідовність їх вивчення, кількість годин, що відводяться на вивчення кожного предмета за роками навчання, та тижневу кількість годин. У плані враховуються додаткові години на індивідуальні і групові заняття, курси за вибором, факультативи тощо.
Індивідуальна навчальна програма дитини з ООП у класі з інклюзивним навчанням розробляється на основі типових навчальних програм загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі спеціальних, з відповідною їх адаптацією чи модифікацією. Навчальна програма визначає зміст, систему знань, навичок і вмінь, які мають опанувати учні в навчальному процесі з кожного предмета, а також зміст розділів і тем.